Varje höst får jag en härlig känsla i kroppen. Jag vill tänka nytt, hitta nya utmaningar och ladda mig med energi och kreativitet. Jag vill bli varm i kroppen och mjuk i huden.  Oljor är, enligt Ayurvedan, perfekt både invärtes och utvärtes(olivolja, kokosolja, sesamolja mm). För att påminna mig om att få i mig bra ingredienser från det Ayurvediska köket har jag alltid lite färdigt fika i frysen. Det är superenkelt och supernyttigt att bjuda på vid spontanbesök, kokosoljan finns med samt den antiinflammatoriska ingefäran, såklart👍🏻 
(null)
(null)
Ska vi ta upp något som berör oss alla så är det vår matsmältning. Maghälsan är det klart viktigaste att fokusera på när det gäller hur vi vill må. I det Ayurvediska köket är detta största fokus. Balans i kroppen ger balans i livet. Balansen hjälper dig att minska inflammationer, dämpa smärta och gör dig mer ljus i sinnet...eller hur!?😉😃 Skämt åtsido, det är bara några få, av många effekter på en balanserad magflora.
🥒🥦🥬
Det är via matsmältningen vi tillgodogör oss den näring vi får i oss från maten. När matsmältningen inte fungerar optimalt tappar vi snabbt energi och drar så småningom på oss sjukdomar. Det är alltså viktigt att hålla magen glad och aktiv. Inom yogan säger vi att  matsmältningselden (agni) ska brinna i lagom styrka. Den ska vara balanserad. Konsekvenser som förstoppning, magsmärta, gaser och magkatarr, är sådant som kan dyka upp i kölvattnet av en agni som är obalanserad. 

Att låta matsmältningen få en regelbunden vila, håller lågan vid liv samtidigt som den hjälper till att rensa ut toxiner och avfallsprodukter. Det är därför du ska försöka med att ha långt mellan matintagen. 
 🥒🥦🥬
Tips jag vill ge är;
-Inte småäta mellan målen. Om du måste så drick först vatten, kanske är du bara törstig. Om inte, ät lite nötter, något ägg, kanske en avokado... 

-Gärna en grön smoothie om dagen.

-Periodfasta är värt att testa. Några timmar till ett par dagar. Det finns fastepaket att beställa på nätet om du är osäker. 

-Rörelse, gärna vridningar,  stimulerar organen och matsmältningen. Inom yogan finns många rörelser som i kombination med andning, hjälper dig med din agni. 

Jag har nu laddat med lite goda, näringsrika och mättande recept. Måndag den 9 september, kör vi på med höstens utmaning. Hör av dig så kan du haka på helt gratis😃


På messenger har du och jag en peppande och inspirerande dialog. Jag ger tips på rörelser och recept, vi dela egna tankar och erfarenheter. 


Så, du som anmäler ditt intresse, får påhejning under tiden. 👊🏻👏🏻💪🏻


Motivation behöver vi alla emellanåt, då vi har så mycket på dagarna, i livet men också på jobbet. Ofta glömmer vi oss själva i virrvarret Det är som att dra iväg med bilen utan stopp för tankning eller oljekoll...till slut får vi soppatorsk eller havererad motor.

 

(null) 

En vecka i hälsans tecken är precis vad vi alla behöver inför en nystart. Vill du hänga på? Ta dig en funderare på vad detta kan leda till;

➡️Kanske skapar det en ny vana?

➡️Ett nytt sätt att se på maten? Hur viktig tarmfloran är för vårt välmående?

➡️En ögonöppnare av vad maten jag äter gör för mig, hur maten tillsammans med rörelse,  hjälper både min kropp & knopp att läka, bygga och landa i en balans, i en harmoni.🙏🏻

Själv har jag bestämt att ge kroppen en chans, inte hamna i godisträsket, som många butiker vill att vi ska göra, i samband med alla bra godiserbjudanden.  Jag kör på med härliga antiinflammatoriska och näringstäta recept från måndag till fredag. 

På morgonen kokar jag upp vatten, låter det svalna lite och häller i pressad citron och river ingefära. Tar ett par glas innan frukost och har tillbringaren framme så jag kan ta vatten regelbundet under dagen. 

Menyerna är sedan i samarbete med Under vårt tak då jag tycker att den renaste och naturligaste mat är att rekommendera. Jag har även sett till att;

🍵Frukosten (om du äter det) är lätt men mättande. Dessa drycker är perfekta att göra lite mer utav och kanske ta (om du är hungrig på kvällen)...istället för kvällsmackan.

🍵Lunchen är dagens viktigaste mål, så det är bra  att den är lätt att göra, lätt att hantera som matlåda samt mättande. 

🍵Middagen kan ta en liten längre stund att göra, men det är inspirerande att ta med familjen i matlagningen, barnen får känna sig delaktiga med att kanske skära upp grönsaker mm

Och, är det jobbigt med alla olika recept? Gör gärna lite mer mat varje måltid, så får du massa härliga matlådor över:)

Måndag 9/9

Frukost:  Frisk avokadokräm

Lunch:     Sötpotatishalvor

Middag:   Fänkålsgratäng med ngt stekt

 

Tisdag 10/9

Frukost:  Äggkaffe

Lunch:     Ungnsbakad kyckling med valfria grönsaker 

Middag:  Sötpotatisgratäng med eller utan köttfärs

 

Onsdag 11/9

Frukost:  Morotsoppa kan göras utan bacon 

Lunch:     Köttfärspanna

Middag:   Indisk kycklinggratäng

 

Torsdag 12/9

Frukost:  Chiapudding med lite goda bär till

Lunch:     Frittata

Middag:   Fiskbiffar

 

Fredag 13/9

Frukost:  Äggkaffe de Luxe

Lunch:     Kålpudding

Middag:   Paleo taco

Veckan kommer att ge dig massa matnyttigt(i alla avseenden). Du kommer att hitta roliga recept, lätta recept, favoritrecept, recept som du inte trodde fanns... 

En vecka av möjligheter, men också en möjlighet att nå nya nivåer isamband med att vårda din mages bakterieflora. Du får även ett recept på en anna härlig dryck med Ayurvedisk inspiration, gurkmejapastan.  Den blandar ihop och har i kylskåpet under veckan(klarar sig minst 2 v)

Klicka i soppan, i varmt vatten, i varm kokosmjölk, i kaffet... Här har jag en mustig mix på linser, kokosmjölk och gurkmejapasta. Perfekt om man är hungrig  på kvällen framför TV:n. (null)      

Så, hör gärna av dig så får du svar på frågor, tips på andra recept, möjligheter att anpassa samt nya ideér. Vi kan ge varandra många olika infallsvinklar och det viktigaste av allt är att vara nyfiken och våga testa, experimentera samt utmana alla våra tidigare vanemöster. 
Fiender till förändringar vi vill göra är, stressiga situationer med mycket jobb, hämta och lämna barn, resor eller bara dålig planering. Kan du planera med matlådor, soppa i termos, burk mm, är mycket vunnet. 

Här är min obligatoriska flaska med ljummet  te blandat i ingefära och fänkålsvatten. 
Lunchen är en enkel linssoppa  med morot, fänkål, lök tillsammans med örter från växthuset, mixat med mycket vitlök😋 Lite nötter och torkad frukt mättar och piffar till måltiden.
(null) 
Planera för både näring och rörelse. Kroppen och knoppen kommer garanterat att tacka dig❤️
 
Tar här även fram lite recept på grönsaks och fruktdrycker som du kan mixa, se bara till att de inte är för kalla, utan det bästa är om du blandar i kokat vatten som svalnat lite. Och du, hittar du inte alla ingredienser går det att mixa i avokado, gurka, selleri, rödbeta eller annat gott och näringstätt i drycken... 

Brukar göra dessa enligt recept och har en karaff i kylen som räcker 2-3 dagar. När jag ska ta ett glas, (istället för att ta en smögår, kex eller liknande)  kokar jag upp 1-2 dl vatten och häller i, voila!🥰
 🍎
Äpple-bladkål-citron   

4 äpplen 
Saften från 1/2 citron 
5 bladkålsblad (grönkål är en sorts bladkål, övers. anm.) 
5 dl vatten

🌱

Persika-spenat 
6 persikor 
2 nävar spenatblad 
5 dl vatten

🍑

Mango-ogräs 
2 mango 
1 näve ätbart ogräs t ex målla, brännässlor, portlak etc 
5 dl vatten

🍓

Jordgubb-banan-roman 
5 dl jordgubbar 
2 bananer 
1/2 bukett romansallad 
5 dl vatten

🍐

Päron-bladkål-mint 
4 mogna päron 
5 bladkålsblad (grönkål är en sorts bladkål, övers. anm.) 
1/2 bukett pepparmynta 
5 dl vatten

Heja dig! Alla förändringar, små som stora, är steg till dit du vill, till de mål du satt. Hör av dig, så syns vi på messenger❤️