Dag 3 på omställning med maten under Harmoniveckan som jag dragit igång.(Se recept föregående inlägg) Du kan få lite känsla av oro i kropp och knopp. Gör du förändringar i matintaget måste kroppen få en ärlig chans att landa i det nya.  Är du van vid att alltid äta på ett visst sätt, inte undra på att kroppen reagerar;

-"Bort med alla nya dumheter, och in med det jag känner igen, in med det som alltid varit, det jag är trygg med, det jag inte ens behöver reflektera över!!!"

Men, gå inte på detta, lova mig det. Gör du det du alltid  gjort, kommer du att få resultatet du alltid fått. Ett litet, Moment 22, om du frågar mig. För att peppa kroppen till att komma i fas, bli stabil och harmonisk i det nya, har jag lite tips;

-Få in en mjukgörande stund med yoga, 10 minuter räcker. Beskriver mer ingående nedan...

-Klä dig varmt och mysigt om du känner dig lite frusen.

-Drick dina koppar med varmt vatten och ingefära, citron el lime. Enl. Ayurvedan finns många härliga kryddor att tillgå för variation☺️

-Ta lite promenader? 30 min räcker faktiskt. Gärna en tur varje dag, så att du kommer upp i ett litet flås.

Yoga behöver inte vara akrobatik...😉😂 Från barnets pos. går du(vid inandning)upp på alla fyra, tillbaks i barnets pos. går du(vid utandning) för att sedan(vid inandning)gå upp på alla fyra och gå in i nedåtgående hund(vid utandning). Böj benen, så du får så rak linje som  möjligt mellan fingertopparna och svanskotan. 

Ps. Härligt för ländryggen, armar, axlar och höftböjarmuskeln. 

(null) 

Och du, glöm inte att andas låååånga, djupa andetag, långt ner i magen...

Från gårdagens Ayurvedakväll med Linda vill jag även ta fram lite specifika, men också lite allmänna tips på välgörande handlingar för din kropp,

(null)
Tänk, att små justeringar kan göra stora förändringar. Vi behöver inte alltid ändra livet för att åstakomma något stort, att gå ner på detaljnivå kan räcka i många fall.
 
Dagens dryck är förresten detta. Grundar med YogiTea tillsammans med chili, anis och ingefära. Härliga smaker som även drar igång en Vatakropp som mig😘 Denna karaff står nu hela dagen i köket, och när jag vill dricka häller jag i endast lite kokat vatten så det blir en aning ljummet. Mums. (null)
Ha en härlig onsdag❤️