Fick svar från Martin på Norrtåg;
Visst känns det motigt när tågnätverk, avgångar och logistik nedmoteras i snabb takt…
Svaret från Martin blev; -"Tack för ditt engagemang i frågan gällande Norrtågs utbud i Västeraspby.
Anledningen till de förändringar som genomfördes till denna tidtabell var för att möjliggöra en förtätning av vårt utbud på Botnia- och Ådalsbanan, på vilka vi trafikerar totalt 13 stationer med en årlig resandevolym på ca 700 000 resenärer. Denna
förtätning ligger i linje med vårt uppdrag, som en regionalägd tågoperatör, att möjliggöra både regionalt och interregionalt resande i de fyra nordliga länen. Tyvärr har dessa förändringar påverkat utbudet gällande turtätheten i Västeraspby och
vi har förståelse för de utmaningar det medför för de som reser till- och från stationen.
Det är vårt ansvar som regional tågoperatör att alltid balansera de individuella behoven med de övergripande behoven för hela resenärsbasen i det linjenät vi trafikerar. Övriga aspekter som också måste tas hänsyn till är bland annat övrig kollektivtrafik,
fordonstillgång, kapacitet på banan och resandeunderlag. Sammantaget ligger dessa delar till grund för vårt utbud och tidtabeller.
Stationen Västeraspby är belägen på en plats som medför att ett stopp på stationen förlänger gångtiden på hela sträckan med drygt tio minuter, både som följd av stoppet i sig och på grund av möten med andra tåg längs banan. Dessa tågmöten skapar onödiga
väntetider på platser ute längs linjen, med förlängd gångtid som konsekvens.
I vår nya tidtabell, som startade den 10 december, har vi en stor andel vändningar med våra tåg på ändstationerna (Umeå och Sundsvall) som endast är mellan 9–12 minuter långa. Dessa vändningar som inte hade varit möjliga med uppehåll i Västeraspby
i samma utsträckning som under föregående tidtabell. Genom att minska antalet stopp i Västeraspby kan vi, med full trafikering, erbjuda en utökning av utbudet med 30 procent längs banan. Det innebär ytterligare sex resmöjligheter längs hela sträckan
per dag.
Ett förtätat utbud på hela sträckan ger ett ökat resande och fler får därmed möjlighet att resa kollektivt på ett hållbart och miljövänligt sätt. För att så många som möjligt ska kunna resa kollektivt och hållbart behövs en helhetssyn och en gemensam
ambition om ett sammanhållet och tillgängligt transportsystem, där tåget är en del. Det finns många möjligheter att gynna det kollektiva resandet och göra det enklare för människor att ta sig till och från tåget, bussen eller flyget med allt ifrån
PAXA-buss (som finns i Sundsvall och Sollefteå) till cykel eller annat färdmedel beroende på vilka behov som finns.
Ökningen av utbudet längs hela sträckan har tyvärr fått som konsekvens att utbudet minskat i Västeraspby. I den mån det är möjligt har vi dock behållit resmöjligheter med tåg till och från Västeraspby, med full förståelse och respekt för att dessa
tider inte passar samtliga resenärers behov och önskemål.
Med vänliga hälsningar
Martin Högqvist
Trafikche
Norrtåg AB
…
Mitt svar blev då;
Hej! Tack för svar.
Ni skriver att; -"Det är vårt ansvar som regional tågoperatör att alltid balansera de individuella behoven med de övergripande behoven för hela resenärsbasen i det linjenät vi trafikerar."
Vill nu ta upp behoven här. Vi har på individnivå gjort precis som ni kräver, anpassat våra individuella behov med de övergripande. Vi har en förståelse till det ni uppger vara den sammantagna trafikeringen på totalt 13 stationer med en årlig resandevolym
på ca 700 000 resenärer. Vad jag inte kan förstå eller inte heller acceptera, är att jag än en gång får sitta inne på Resecentrum i Kramfors med pyjamas och vänta in tåget norröver- för övrigt det tåget som blåser förbi Västeraspby, VÅR hållplats.
Skulle bara köra tjejerna till 06.12 i Västeraspby(tåget söderut), som är det enda möjliga tåg som stannar på morgonen. Idag var det givetvis försenat och vi fick styra bilen till Kramfors för att hinna med tåget till Ö-vik.
Till saken hör att det är just detta tåg 06.12 som är största problemet. Alltför många gånger har tjejerna väntat på tåget som då är försenat, för att tillslut inse att de missade bytet med det norrgående tåget i Kramfors. Vi pratar om förseningar men
även inställda tåg, ibland så mycket som 3 dagar på en 5 dagarsvecka.
Några gånger har de lyckats ta sig till Ö-vik via buss som tar 3 tim på sig, för att då missa ev. prov, uppkörningar eller skolarbeten.
DETTA ÄR INTE OK!
Hade det övergripande fungerat hade vi kunnat foga in oss i ert trafikpusslande, men inser att bitarna sällan passar in. Om vi gör vårt, så förväntar vi oss att ni gör ert.
-"För att så många som möjligt ska kunna resa kollektivt och hållbart behövs en helhetssyn och en gemensam ambition om ett sammanhållet och tillgängligt transportsystem."
För mig är era ambitioner tomma ord, ingen substans, ingen förståelse och absolut ingen service. Det enda vi behöver i Västeraspby är en möjlighet att ta sig till Ö-vik på morgonen, utan problem som hopar sig.
Vill belysa det viktigaste av allt. Den vision Kramfors kommun har:
-"Tillsammans har vi mod att skapa livskraft - i hela vår kommun."
Ja, vad ska jag säga… Troligen bor inte kvar här så länge till. Livskraften har sinat och med sorg i hjärtat ser jag många f.d resenärer som tagit det ödesdigra beslutet att flytta. Flytta dit ett tillgängligt transportsystem fungerar då ert system
här i norr är en dröm som smulats sönder fullständigt…
Avslutar med orden från mitt brev till er; -"Får detta fortgå kommer det att påverka både ekonomin och den totala samhällsutvecklingen i kommunen på ett negativt sätt."
Och orden hållbar omställning finns inte ens med på kartan…
Tack för mig
Pernilla Söderlind
…