Denna helg blev startskottet för inspiration, plantering och odlingsstruktur inför sommar-/höstsĂ€songen. Björkens musöron dök upp, pĂ„ bara 2 dagar😍

SjĂ€lvhushĂ„llning el. samhushĂ„llning... dessa ord har jag aldrig slĂ€ngt mig med förut. DĂ„,(för 10 Ă„r sedan)kunde jag inte se alternativ till det som fanns i matbutiker. VadĂ„ odling? Jag kan ju köpa allt jag vill i butik. Punkt.

Idag ser jag annat. Jag ser hur utvecklingen sker frĂ„n frö till planta. FörstĂ„r Ă€nnu mer mig sjĂ€lv nĂ€r jag tittar pĂ„ allt jag odlar. FörutsĂ€ttningarna Ă€r verkligen A&O! 

NÀr jag stÀller frÄgor, Àr det alltid utefter vad groningsprocessen behöver; -Varför klarar sig vissa plantor, andra inte? Hur ska jag nÀringsberika jorden? Hur gÄr förodlingen till? Ljus? Vatten? Insektsangrepp? SÄ mÄnga frÄgor att svara pÄ, sÄ mÄnga parametrar att ta in i berÀkningen...

Än en gĂ„ng, ser jag mitt eget liv i detta sammelsurium av bitar som ingĂ„r i en plantas hĂ€lsa, vĂ€xtkraft och avkastning. Jag stĂ€ller samma frĂ„gor till mig sjĂ€lv; -Hur ser mina förutsĂ€ttningar ut? Varför kĂ€nner jag mig lite "vissen" ibland? Hur ser magfloran ut? Vilka nĂ€ringsĂ€mnen stĂ€rker min motstĂ„ndskraft? FĂ„r jag solljus? Dricker jag tillrĂ€ckligt med vatten? Sover jag tillrĂ€ckligt? Utslag, finnar, smĂ€rta i kroppen, stelhet, obalans i magen samt andra symptom, hur uppstĂ„r egentligen dessa? Minst lika mĂ„nga frĂ„gor att besvara, men med Ă€nnu fler svar. 

Det avgörande Ă€r, trots allt, att stĂ€lla frĂ„gorna. För nĂ€r jag gör det, kan jag alltid försöka skapa förĂ€ndring till det bĂ€ttre.... bĂ„de i pallkragen samt för mig sjĂ€lv som individ. Tar till alla verktyg jag har, frĂ„n spaden till... yogan😉
(null)

Fick snabbt plantera mina förodlingar. HĂ€r Ă€r squash. Även broccoli och spenat Ă„kte i pallkragen. SĂ„dde sedan morot, dill, lite luktĂ€rter och rödbetor. Nu Ă€r det bara till att  vattna, vĂ€nta, lĂ€ngta och vĂ„rda.
(null)

(null)
 
Jag kĂ€nner lugnet av att jobba med jorden. Att fĂ„ bistĂ„ med bra förutsĂ€ttningar för en nĂ€ringrik och smakfull gröda. Frihet och glĂ€dje av att kunna pĂ„verka det jag kan, utefter mitt engagemang och min kunskap. Det Ă€r sĂ„ tillfredstĂ€llande...đŸ™đŸ» och jag tackar Hola Folkhögskola  Ekobruk för denna insikt❀