Äta rätt, äta fel... Det är en jungel "out there"🤔 

Själv kommer jag hela tiden tillbaka till mina frågeställningar inför ätandet. Ger kroppen kloka frågor och utgår från svaren när är jag äter, hur jag äter och vad jag äter. Jag vill den väl och unnar mig det bästa, vilket är det mest näringstäta och naturliga jag hittar i butiken. Kallar mig gärna för en näringsjägare, för det är just vad jag är😊

Hej kropp!🥰

-Är jag hungrig eller inte? 

Trots att det är dags för måltid, anpassar jag mig om kroppen bara vill ha lite grönsaker, ett ägg, grön shot eller bara lite te. 

-Stressad? 

Oj, då tar jag en lugnande stund för andning innan jag äter, samt tuggar långsamt och metodiskt. Jag ger måltiden största fokus och låter varje tugga få komma till tals;

-Hur smakar det? Vilken konsistens har tuggan? 

-Vilken temperatur har maten? 

-Hur känns tuggan när den förs ner i matstrupen och sen ner i magen? Tar jag det lugnt kommer jag lättare att  känna mättnadskänsla. Att kunna sluta äta innan jag blir proppmätt, gör att jag slipper "paltkoma"... 😅

-Vad mår jag bra av?

Allt rent, oprocessat och naturligt. Allt utan E-nummer, socker, gluten och andra inflammationshöjande tillsatser.

Jag kände skillnad direkt, när jag över en natt, för 4 år sedan, skippade alla dessa "fejktillsatser" (och då inte helt, utan 85% ren mat samt 15% fejkmat). Smärtan försvann, hjärndimman försvann, svarta tankar försvann, kilon försvann... och energin ökade💪🏻👊🏻👍🏻

Som gottegris, blev detta en totalvändning och en ögonöppnare. Gottesuget var puts väck bara efter några dagar! Men,(jag är lite som en alkoholist), så börjar jag äta godis igen kommer frosseriet tillbaka... har ramlat dit några gånger 😬

Så, det är bara att "mota Olle i grind" med färdigt, färdigt och färdigt!

Matburkar, smoothies, näringsrika drycker, chiapuddingar, mm.

-"Det är är lätt att bli mätt när maten är rätt!" All forskning pekar åt samma håll, utan att man behöver gräva djupare i siffror. 

Ge utrymme, var lyhörd och förlåtande, ha medkänsla och ödmjukhet mot din vän och följeslagare i livet, din kropp. Du kommet att känna skillnad🙏🏻

(null)